Observer

منوی اين بلاگ

صفحه اصلی
نسخه انگليسي
فتو بلاگ
پروفایل- ابزرور به معناي ناظر و مشاهده كننده

English Version
My Photoblog
XML

 آرشيو

11/14/2004 - 11/21/2004
11/21/2004 - 11/28/2004
11/28/2004 - 12/05/2004
12/05/2004 - 12/12/2004
12/12/2004 - 12/19/2004
12/19/2004 - 12/26/2004
12/26/2004 - 01/02/2005
01/02/2005 - 01/09/2005
01/09/2005 - 01/16/2005
01/16/2005 - 01/23/2005
01/23/2005 - 01/30/2005
01/30/2005 - 02/06/2005
02/06/2005 - 02/13/2005
02/13/2005 - 02/20/2005
02/20/2005 - 02/27/2005
02/27/2005 - 03/06/2005
03/06/2005 - 03/13/2005
03/13/2005 - 03/20/2005
03/20/2005 - 03/27/2005
04/03/2005 - 04/10/2005
04/10/2005 - 04/17/2005
04/17/2005 - 04/24/2005
04/24/2005 - 05/01/2005
05/01/2005 - 05/08/2005
05/08/2005 - 05/15/2005
05/22/2005 - 05/29/2005
05/29/2005 - 06/05/2005
06/05/2005 - 06/12/2005
06/12/2005 - 06/19/2005
06/19/2005 - 06/26/2005
06/26/2005 - 07/03/2005
08/14/2005 - 08/21/2005
08/21/2005 - 08/28/2005
09/04/2005 - 09/11/2005
09/18/2005 - 09/25/2005
10/16/2005 - 10/23/2005
10/23/2005 - 10/30/2005
10/30/2005 - 11/06/2005
06/18/2006 - 06/25/2006
11/12/2006 - 11/19/2006
03/25/2007 - 04/01/2007
07/08/2007 - 07/15/2007
09/09/2007 - 09/16/2007
10/21/2007 - 10/28/2007
01/06/2008 - 01/13/2008

 فهرست مطالب

روابط عمومي و ارتباطات *
فتو ژورناليسم *
فرهنگي، سياسي اجتماعي *
کامپيوتر و اينترنت *

شماره جدید ماهنامه عکس *
شماره جديد ماهنامه دوربين عکاسي *
شماره جدید ماهنامه وب *
شماره جدید ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات *
شماره جدید مجله اینترنت *

دلایل عدم امکان پیش بینی نتایج انتخابات در ایران

بررسی اهمیت بکارگیری وبلاگ در روابط عمومی و نقش کارکردی آن

خواندنيها

اولين پايگاه اطلاع رساني تخصصي فناوري اطلاعات هفته نامه عصر ارتباط اخبار فناوري اطلاعات شبكه فناوري اطلاعات ايران بزرگتر ين دايركتوري هنرمندان تصو يرگر ايران.عكاسان،نقاشان ،كاريكاتور يستها،طراحان و مجسمه سازان انجمن روابط عمومي ايران Mehr News Agency Fars News Agency Sharif News

Professional Communications Blogs

موسسه كارگزار روابط عمومي كافه سايبر.بازخواني ارتباطات روابط عمومي كاربردي روابط عمومي چرك نو يس.نوشته هاي غير رسمي از روزنامه نگاري و ارتباطات يك كليك براي هميشه بلاگ خبرنگار دات.ارتباطات جمعي ارتباطات .محسن صانعي يارندي.همين جاست كليك نكنيد.ارتباطات جمعي،فتو ژورناليسم، رسانه هاي جمعي ، علم و هنرروابط عمومي مقالاتي در زمينه بازاريابي الكترونيكي-اينترنتي زبان فارسي در دنياي ارتباطات در انتظار ارتباط با شما

وبلاگ های دوستان

* پوتين* رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

* سایه عشق* بوی جوی مولیان

* پوشش خبری* HasanPix

* يادداشت‌هاي يك خبرنگار* جامعه شناسی ارتباطات

روزنامه ها و نشريات

WASHINGTON POST WALLSTREET JOURNAL INT.HERALD TRIBUNE WASHINGTON TIMES SUNDAY TIMES FINANCIAL TIMES CHICAGO TRIBUNE در انتظار ارتباط با شما

خبرگزاريها

Islamic Republic News Agency Iranian Students News Agency Islamic Republic Of Iran Broadcasting The Associated Press Iranian Sport News Agency Iranian Job News Agency Petroenergy Information Network China News Agency Fars News Agency ISLAMIC NEWS Mehr News Agency
Friday, March 04, 2005
 رشد وبلاگ ها و افزايش توقع وبلاگ نويسان
:شرق آنلاین

اگر زمانى وبلاگ ها به عنوان يك سرگرمى و تفر يح به حساب آمده و زياد جدى گرفته
نمى شدند، اين روزها رسانه اى را نمى توان پيدا كرد كه حداقل يك يا چند خبر در مورد
وبلاگ در آن درج نشود. در بسيارى از اين خبرها صحبت از ايجاد وبلاگ توسط افراد
صاحب نام و داراى موقعيت و يژه و يا تاثيرات و نوآورى هاى جديد در اين زمينه را
.شامل مى شود
در حدود دو هفته قبل رندى باسلر جانشين مدير فروش شركت هواپيمايى بوئينگ وبلاگ
خود را در آدرس ز یر راه اندازى كرد كه در آن عكس ها و مطالبى در مورد فروش مدل هاى
.مختلف هواپيماى بوئينگ را قرار داده است
هر چند در آغاز راه اندازى وبلاگ، در بسيارى از شركت ها ممنوع اعلام شد اما با
مشخص شدن فوايد و مزاياى وبلاگ امروزه حتى شاهد هستيم كه روساى شركت ها نيز
.خود وبلاگ دارند و اطلاعات و يا يادداشت هاى روزانه خود را در آن قرار مى دهند
وبلاگ ها خيلى سر یع جاى خود را در جامعه مجازى باز كرده و به آسانى تبديل به يكى از
جذاب تر ين و پر كاربردتر ين وسايل ارتباطى بدل شده است. وبلاگ نو يسان امروزه حتى خود
را با روزنامه نگاران حرفه اى مقايسه مى كنند برخى از آنها با شهرتى كه از طريق
وبلاگ نو يسى به دست آورده اند واقعاً از چنين قابليتى برخوردارند و برخى ديگر حتى در
حوزه هاى بسيار جدى و تاثيرگذار مثل سياست آن چنان نفوذ كرده اند كه توجه سياستمداران
.را نيز به سمت خود جلب كرده اند
شايد مهمتر ين تاثيرى كه وبلاگ ها از آغاز تا به حال توانسته اند بگذارند در حوزه
،اطلاع رسانى باشد. از آنجا كه بر تعداد وبلاگ نو يسان طى مدتى كوتاه به سرعت افزوده شد
و پهنه اى كه آنها تحت پوشش قرار مى دادند بسيار گسترده شد، عملاً وقايع مختلف بلافاصله
در وبلاگ ها انعكاس مى يافت. و از آنجا كه نگاه وبلاگ نو يسان به وقايع يك نگاه خاص و
منحصر به فرد بود، بيشتر از نگاه روزنامه نگارانه و به اصطلاح ژورناليستى مورد توجه
مردم قرار گرفت. در واقع مردم آنچنان تحت نگاه تكرارى ژورناليستى اخبار را تجربه كرده
بودند كه وقتى با اطلاعات و اخبار از نگاه جديد و در عين حال غيرحرفه اى ترين مثل
.وبلاگ نويسان روبه رو شدند استقبال بسيارى نشان دادند
به طورى كه در وقايع مهم وبلاگ هايى كه در نزديكى يا مجاورت حادثه بودند به اندازه
رسانه هاى بزرگ اهميت و قدر و منزلت يافتند و مطالب آنها حتى در معروف تر ين رسانه ها
نقل مى شد. با اين حال مشكل اصلى اين بود كه بدنه وبلاگ نو يسى يك بدنه منسجم و شبكه اى
نبود، و براى همين قابليت رقابت با يك رسانه اى كه در بسيارى از نقاط جهان خبرنگار در
اختيار داشت نبود. در حقيقت مشكل اصلى در پشتيبانى (مالى و لجستيكى) وبلاگ ها بود كه
.به دليل عدم سرمايه مناسب جايى را براى رقابت مداوم با رسانه هاى سنتى تر نداشتند

زبان، ابزار وبلاگ نويس
يكى از مهمترين كاركردهاى وبلاگ ها افزايش سطح نفوذ زبان هاى مختلف و گسترش آن
عنوان مى شود. امروزه برخى دولت ها براى آنكه محتواى وب را براساس زبان مورد نظر
خود گسترش دهند سرمايه گذارى كلانى را انجام مى دهند. براساس تازه تر ين آمار هم اكنون
زبان انگليسى با دارا بودن حدود يك ميليون و ۵۰۰ هزار وبلاگ بيشتر ين نفوذ را در ميان
.وبلاگ نو يسان دارد
.هر چند تخمين زده مى شود كه آمار تعداد وبلاگ هاى انگليسى به مراتب بيشتر از اين باشد
رتبه دوم وبلاگ نو يسى را زبان فرانسه به خود اختصاص داده است .اما اين زبان و ديگر
زبان ها فاصله بسيار زيادى نسبت به زبان انگليسى دارند. هم اكنون يكصد هزار وبلاگ به
زبان فرانسه نگاشته مى شوند. در مكان سوم زبان پرتغالى و در مكان چهارم نيز زبان فارسى
قرار دارد.زبان فارسى در حالى مكان چهارم را از آن خود كرده است كه زبان هايى چون
آلمانى، هلندى و اسپانيايى را پشت سر گذاشته است و جالب آن است كه رشد تكنولوژى
اطلاعات در كشورهاى ياد شده به مراتب از سطح بالاترى نسبت به كشور ما برخوردار
است اما درحقيقت علاقه مندى و پتانسيلى كه در اين زمينه در كشور ما وجود داشته به همان
ميزان بر تعداد كاربران اينترنتى تاثير قابل توجهى گذاشته تا آن جا كه به نوعى به كمك
سرو يس هاى وبلاگ نويسى فارسى عملاً به ارتقاى جايگاه زبان فارسى در وب كمك
.كرده است

تخصصى شدن وبلاگ ها
به نظر مى رسد هر قدر به عمر وبلاگ ها اضافه مى شود بر ميزان تخصصى شدن وبلاگ
نيز افزوده مى شود. شايد تا دو سال قبل بيشتر وبلاگ هايى كه ايجاد شده بود حالتى عمومى
داشت و وبلاگ نو يسان نيز تصور مى كردند بايد در مورد مسائل عمومى و يا كلى وبلاگ
بنويسند و نبايد خود را مقيد به يك موضوع خاص سازند اما به نظر مى رسد با گذشت زمان
و تسلط وبلاگ نو يسان بر ابزار و نوع ارائه محتواى مورد نظرشان عملاً توجه به مسائل
.تخصصى بسيار افزايش يافته است
حالا مى توان تعداد وبلاگ هاى ز يادى را يافت كه در يك موضوع خاص- مثلاً مسابقات رالى
و يا زمين شناسى- به فعاليت مى پردازند و از اين طر يق عملاً ظرفيت هاى وبلاگ را در ارائه
مطالب تخصصى باز مى كنند. در همين حال شايد وبلاگ ها از همان چيزى كه موجب گسترش
.آنها شده يعنى امكانات ساده فنى براى نوشتن بيشتر رنج مى برند

با گسترش وبلاگ ها امروزه نيازها و خواسته هاى وبلاگ نو يسان براى ارائه مطالب خود
.روزبه روز در حال افزايش است
،و به اين ترتيب عملاً وبلاگ نو يسان به سطح فعلى امكانات سرو يس هاى وبلاگ قانع نيستند
.و خواستار امكانات و ابزارهاى بهتر و كارآمدترى براى مدير يت محتواى مطالب خود هستند
به نظر مى رسد در اين راه كار سرو يس دهنده هاى وبلاگ براى برآورده كردن درخواست هاى
.وبلاگ نو يسان به رقابت جدى ميان آنان نيز بيانجامد

.برای دیدن بلاگ رندی باسلر، بر روی تصویر زیر کلیک کنید


   Friday, March 04, 2005 محسن صانعی یارندی

در انتظار ارتباط با شما Designed by Mohsen Sanei Yarandi. Observer 2004 - 2007.© Copyright. All right reserved.