:ایلنا
علي رغم رشد بالاي رسانههاي الكترونيكي روزنامهها توانستهاند موقعيت
.خود را در بازار جهاني حفظ كنند
به گزارش ایلنا، كارشناسان مطبوعات ميگويند: علي رغم رقابت شديد ايجاد شده از سوي
سايتهاي خبري و رسانههاي الكترونيكي، روزنامهها هم چنان از موقعيت بازار مناسبي
.برخوردار هستند
شركت كنندگان در بزرگتر ين نشست ساليانه رسانههاي چاپي دنيا كه از
خوشبينانه ارز يابي كردند.در كنفرانس سئول كه حدود 1300 نماينده از
روزنامههاي سراسر جهان شركت داشتند، اعلام شد: در سال 2004 انتشار
روزنامه تا حدودي رشد كرده است با اين حال چالشهاي ناشي
.از رقابت رسانههاي الكترونيكي نيز رو به افزايش است
در سال 2004 كه از ديد تحليلگران سال موفقي براي روزنامهها بوده، فروش جهاني روزنامه
.حدود 1/2 درصد افزايش يافت و درآمدهاي تبليغاتي اين رسانه نيز رشد قابل توجهي داشت
طبق گزارشات ارايه شده در كنفرانس سئول، در سال 2004 فروش روزنامه در سراسر جهان
.به ركورد جديد 395 ميليون نسخه در روز رسيد
بزرگترين بازارهاي روزنامه عبارتند از: چين با فروش روزانه 5/93 نسخه، هند، 8/78 ميليون
.نسخه، ژاپن 4/70 ميليون نسخه ايالات متحده 3/48 ميليون نسخه و آلمان 1/22 ميليون نسخه
تعداد بازديدكنندگان و مخاطبان سايت روزنامهها سال گذشته ميلادي 32 درصد و در 5 سال
گذشته 350 درصد افزايش يافته است.ظرف چهار سال گذشته درآمدهاي تبليغاتي روزنامهها
در سال 2004 به بيشتر ين ميزان رسيد و 3/5 درصد افزايش يافت.برخلاف سالهاي گذشته
رشد اصلي اين رسانه چاپي در سال 2004 نه تنها به خاطر توسعه بازارهاي نو پا بلكه به خاطر
.فروش بالاي آنها در بازارهاي با سابقه بوده است