عكاسان و تمامي كساني كه به نحوي با دوربين هاي مختلف سر و كار دارند، تفاوت
دوربين هاي ديجيتال و آنالوگ را همانا درنحوه ارائه كيفيت تصاو ير ميدانند. در بحث
دوربين هاي فيلمبرداري با ارائه عنصر تري سي سي دي در اين دوربينها و در نهايت
ارتقاءدوربين هاي بتاكم به دي وي كم راه گر يزي براي دستيا بي به ارائه اثري كارا و
باكيفيت در استفاده از اين دوربين ها باقي نميماند و مدلهاي قديمي به خودي خود از رده
.خارج شده اند
اما در عكاسي بحث به كارگيري دوربين هاي ديجيتال و پاي بندي و استفاده از دوربينهاي
غيرديجيتال كه هنوز هم توليد ميشوند جاي گفتگوي بسيار دارد. صرف نظراز امكانات
خوب دسترسي و مدير يت درزمينه عكسهاي گرفته شده با دوربينهاي ديجيتال ،هنوز هم
دوستان عكاس بسياري در به كارگيري ازاين دوربينها از خود اكراه نشان مي دهند ،كه
.اين نكته البته به واسطه اشباع رنگها و كيفيت بهتر مثلاً دراسلايدها مي باشد
نگاتيو عكس در قطع 35 ميليمتري عليرغم رقابت با دوربينهاي جديد چند ين مگاپيكسلي، هنوز
هم برروند گذشته در ارايه كيفيت و حفظ آن پافشاري مي كند. درقطع هاي بزرگتر عليرغم
ارائه بك هاي ديجيتال براي اين دوربينهااز آربي67 ماميا گرفته تا مدلهاي متنوع ديگر كه
همگي امكان تجهيز بدين امكانات را دارند، ما شاهد نفوذ دنياي الكترونيك و ديجيتال و تحميل
.پيشرفت دگرگونه بشر در نحوه ارائه تصاو ير هستيم
مسائل گوناگون از قبيل هز ينه سنگين تأمين امكانات يك چاپخانه كاملاً حرفه اي با امكانات
تهيه، تدو ين و چاپ ديجيتال براي قطع هاي حرفه اي يكي از دلايل اصلي مي تواند باشد. چرا
كه بدون شك بحث ارائه تسهيلات در پيشرفت تكنولوژي مربوط عكاسي توجه همگان را به
.خود معطوف نموده است
سازندگان دوربينهاي عكاسي دررقابتي سنگين سعي و تلاش مجدانه در ارائه محصولات بهتر
را دارند. و هم اكنون بعد از سالهاي اخير مدلهاي حرفه اي و بسيار كارآمد در ارائه كيفيت دلخواه
.راهي بازار شده اند
من بحث در رابطه با تعصب نسبت به دوربينهاي دوست داشتني قديمي و
مكانيكي را به خوانندگان واگذار مي كنم تا نقطه نظرات ارزشمند خود را
در زمينه مقايسه دوربينهاي آنالوگ و ديجيتال به تفصيل بيان كنند كه در
.اين بلاگ به نام خودشان از آن استفاده خواهد شد
:بيان اين نكته براي شرح مختصري از آنچه آمد لازم است كه
.دنياي عكاسي در صد سال اخير در مقاطع مختلف شاهد تغييرات گوناگون بوده است
زماني عكاسي از مناظر شهري و پرتره ها با نورهاي كم و ز ياد مطرح بود تا بعدها
كه باهاوس در آلمان عليه عكاسي رمانتيك موضع گيري نمود، با گذر از اين مقطع و
وارد شدن به دنياي تكنيكي و زيبايي فرم هاي كلوزآپ مطرح گشت. دوربينهاي فوري
پا به عرصه وجود گذاشتند و بعد دنياي جديد دوربينهاي 35 ميليمتري و… افقي طولاني
...را در پيش روي عكاسان گشود و
اما در اين زمان باز هم شاهد گذر از يك مقطع به دنياي ديگري در اتمسفر عكاسي
هستيم و آن همانا اشتغال خاطر و دستيابي به عرصه هاي نو ين عكاسي با ابزار
ديجيتال در بين غيرحرفه اي ها و حرفه اي ها مي باشد كه البته بحث آن در داخل
...و خارج كشور با يكديگر تفاوتهاي عمده دارد