Observer

منوی اين بلاگ

صفحه اصلی
نسخه انگليسي
فتو بلاگ
پروفایل- ابزرور به معناي ناظر و مشاهده كننده

English Version
My Photoblog
XML

 آرشيو

11/14/2004 - 11/21/2004
11/21/2004 - 11/28/2004
11/28/2004 - 12/05/2004
12/05/2004 - 12/12/2004
12/12/2004 - 12/19/2004
12/19/2004 - 12/26/2004
12/26/2004 - 01/02/2005
01/02/2005 - 01/09/2005
01/09/2005 - 01/16/2005
01/16/2005 - 01/23/2005
01/23/2005 - 01/30/2005
01/30/2005 - 02/06/2005
02/06/2005 - 02/13/2005
02/13/2005 - 02/20/2005
02/20/2005 - 02/27/2005
02/27/2005 - 03/06/2005
03/06/2005 - 03/13/2005
03/13/2005 - 03/20/2005
03/20/2005 - 03/27/2005
04/03/2005 - 04/10/2005
04/10/2005 - 04/17/2005
04/17/2005 - 04/24/2005
04/24/2005 - 05/01/2005
05/01/2005 - 05/08/2005
05/08/2005 - 05/15/2005
05/22/2005 - 05/29/2005
05/29/2005 - 06/05/2005
06/05/2005 - 06/12/2005
06/12/2005 - 06/19/2005
06/19/2005 - 06/26/2005
06/26/2005 - 07/03/2005
08/14/2005 - 08/21/2005
08/21/2005 - 08/28/2005
09/04/2005 - 09/11/2005
09/18/2005 - 09/25/2005
10/16/2005 - 10/23/2005
10/23/2005 - 10/30/2005
10/30/2005 - 11/06/2005
06/18/2006 - 06/25/2006
11/12/2006 - 11/19/2006
03/25/2007 - 04/01/2007
07/08/2007 - 07/15/2007
09/09/2007 - 09/16/2007
10/21/2007 - 10/28/2007
01/06/2008 - 01/13/2008

 فهرست مطالب

روابط عمومي و ارتباطات *
فتو ژورناليسم *
فرهنگي، سياسي اجتماعي *
کامپيوتر و اينترنت *

شماره جدید ماهنامه عکس *
شماره جديد ماهنامه دوربين عکاسي *
شماره جدید ماهنامه وب *
شماره جدید ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات *
شماره جدید مجله اینترنت *

دلایل عدم امکان پیش بینی نتایج انتخابات در ایران

بررسی اهمیت بکارگیری وبلاگ در روابط عمومی و نقش کارکردی آن

خواندنيها

اولين پايگاه اطلاع رساني تخصصي فناوري اطلاعات هفته نامه عصر ارتباط اخبار فناوري اطلاعات شبكه فناوري اطلاعات ايران بزرگتر ين دايركتوري هنرمندان تصو يرگر ايران.عكاسان،نقاشان ،كاريكاتور يستها،طراحان و مجسمه سازان انجمن روابط عمومي ايران Mehr News Agency Fars News Agency Sharif News

Professional Communications Blogs

موسسه كارگزار روابط عمومي كافه سايبر.بازخواني ارتباطات روابط عمومي كاربردي روابط عمومي چرك نو يس.نوشته هاي غير رسمي از روزنامه نگاري و ارتباطات يك كليك براي هميشه بلاگ خبرنگار دات.ارتباطات جمعي ارتباطات .محسن صانعي يارندي.همين جاست كليك نكنيد.ارتباطات جمعي،فتو ژورناليسم، رسانه هاي جمعي ، علم و هنرروابط عمومي مقالاتي در زمينه بازاريابي الكترونيكي-اينترنتي زبان فارسي در دنياي ارتباطات در انتظار ارتباط با شما

وبلاگ های دوستان

* پوتين* رسانه ها و تکنولوژیهای ارتباطی

* سایه عشق* بوی جوی مولیان

* پوشش خبری* HasanPix

* يادداشت‌هاي يك خبرنگار* جامعه شناسی ارتباطات

روزنامه ها و نشريات

WASHINGTON POST WALLSTREET JOURNAL INT.HERALD TRIBUNE WASHINGTON TIMES SUNDAY TIMES FINANCIAL TIMES CHICAGO TRIBUNE در انتظار ارتباط با شما

خبرگزاريها

Islamic Republic News Agency Iranian Students News Agency Islamic Republic Of Iran Broadcasting The Associated Press Iranian Sport News Agency Iranian Job News Agency Petroenergy Information Network China News Agency Fars News Agency ISLAMIC NEWS Mehr News Agency
Friday, October 21, 2005
 بررسی اهمیت بکارگیری وبلاگ در روابط عمومی و نقش کارکردی آن
از روابط عمومی تاکنون تعار یف گوناگونی ارایه شده است .ارایه نظر یات گوناگون و
همچنین شرح وظایف آن نیز توسط محققان و دست اندرکاران، به شایستگی و به تفصیل
.بیان گردیده است

فارغ از تعار یف سازمانی و اداری از روابط عمومی، این واژه ر یشه ای عمیق در معارف
و فرهنگ بشری دارد.مانند سایر علوم، در مسیر پیشرفت فن آوری بشر، از توانایی های جدید
و امکانات گوناگون بهره مند گشته است. از آن به عنوان علم ، هنر و فن یاد نموده، و آن را
.هنر هشتم نامیده اند

،در عصر حاضر، با امکان انتشار مطالب بر روی وب، رواج استفاده های گوناگون از اینترنت
.و پخش ماهواره ای، ارتباطات در حوزه روابط عمومی نیز رنگ و بوی دیگر یافته است
،نشر الکترونیک با امکان نزدیک تر کردن روابط عمومی به عرصه انتشار عقاید و آرمانها
.تاثیری مضاعف در نزدیک شدن روابط عمومی به روزنامه نگاری داشته است

همگی به یاد می آور یم که سالها پیشتر از این زمان، انتقال اطلاعات حتی در قالب نمابر، اعجاب
انگیز می نمود.و آن را امری فوق العاده می پنداشتیم. پیشرفت سر یع بشر و دستیابی به
،فن آوری از قبیل جی پی اس، ارتباطات مخابراتی و اینترنتی آن هم از نوع متحرک یا مو بایل
.عناصری بودند که در تخیل ما جایگاهی نداشتند

جامعه ما نیز علیرغم همراهی کند خود با این تحولات هم اکنون از بسیاری از این مواهب
بهره مند است. شبکه اینترنت با رفع نیازهای گوناگون ما، به یکی از لوازم پر اهمیت زندگی
ماشینی تبدیل شده است. تبادل اطلاعات ، پول وسرمایه و موارد دیگر در کمترین زمان،به وسیله
،اینترنت، اهمیت آن را بیش از پیش برای ما روشن می کند. قریب به اتفاق کاربران اینترنت
دفتر خاطرات ، نوشته ها، افکار، عکسها و تحلیل های خود را بر روی شبکه انتقال داده ، و با
.این وسیله از نظرات دیگران در باره خود به سادگی مطلع می شوند.چیزی که قبلا وجود نداشت

پدیده وبلاگ، که واژه های خودنگاری و روزنامه نگاری در عرصه وب نیز رابه آن اطلاق
می کنند،هر چند که با سمت و سوی ژورنالیستی متولد شد، اما به سرعت توانست به جایگاه
.سهل و آسان انتشار اطلاعات، و همچنین اخبار، نظرات وعقاید شخصی برای عموم بدل شود

.هم اکنون در تمام دنیا واژه های بلاگ و بلاگر، مفهومی عام و پذیرفته شده اند
رونق سر یع آن از استفاه عموم فراتر رفته، و به عنوان یکی از ملزومات هویت فردی وحتی
.حرفه ای رخ می نمایاند

،بررسی آمارهای موجود در باره میزان استفاده کاربران ایرانی از وبلاگ و وبلاگ نویسی
اهل فن را بر آن می دارد که نگاه و یژه ای به این مهم داشته باشند. چرا که در میان اقشار و
طبقات مختلف جامعه ما هم اکنون جایگاه در خور یافته، از اساتید تا مححققان رشته های
.گوناگون تا دانشجو یان و حتی زنان خانه دار نیز از این امکان نهایت استفاده را می نمایند
،کار بدان جا پیش رفته است که در بعضی از کشورها، به عنوان یکی از دروس دانشگاهی
.اهمیت، طر یقه راه اندازی، بکارگیری و ... در رابطه با وبلاگ تدر یس می شود
و حتما خوانده اید که در بعضی از کشورها بعضی از صنوف شغلی ملزم به بر پایی وبلاگ
.گردیده اند
،آنقدر پر اهمیت و کارا است ، که روزنامه ها علیرغم تمام امکانات ، انتشار روزآمد خود
و داشتن مشترکان بسیار، لزوم راه اندازی یک وبلاگ را ضروری می بینند.که مثالهای
.گوناگون در این رابطه از روزنامه های نامدار جهان قابل ذکر است

روابط عمومی در هر سطح از ارتباطات ، از میان فردی گرفته تا اجتماعی، از مشاغل
ها و نهادهای مدنی، وظیفهءNGO تجاری گرفته تا فرهنگی، و از ادارات و سازمانها تا
خطیر اطلاع رسانی را یدک می کشد یک مدیر روابط عمومی در کنار سایر توانایی ها
و مهارتهای خود، می تواند با بهرمندی از شبکه اینترنت و در قالب وبلاگ، نیازهای سازمانی
.را در راستای انتشار اخبار و دیدگاهها و همانا اطلاع رسانی در مفهوم عام تحقق بخشد

توجه به این نکته ضروریست که وبلاگ در مقایسه با سایت و صفحات اینترنتی شرکت ها
و سازمانها، کارکرد و یژه و قابل گفتگو دارد، چرا که اغلب سایت ها علیرغم بهره مندی از
صفحات فروم و تبادل نظرات و پیشنهادات، نمی توانند تحرک و پو یایی وبلاگ را درمعرض
.دید خوانندگان قرار دهند
،فارغ بودن وبلاگ از مواردی چون ادبیات ثابت و رسمی، و یرایش حرفه ای و امثالهم
موجب برقراری ارتباط آسانتر با طبقات مختلف اجتماعی گردیده است. که این خود یکی
از دلایل رونق چشمگیر وبلاگ در ایران و سراسر جهان بوده است و هم اکنون بعنوان
معیاری برای سنجش میزان توسعه پذیری افراد عادی و تحصیلکرده در دنیا مورد استفاده
.قرار می گیرد

همگان می دانند تغییرات بنیادی در یک جامعه و آنهم ایجاد رشد فرهنگی، سالها زمان
می طلبد. تغییر در نگرش ها، رفتارها و عملکرد ها، امری محال نیست.و لزوم انجام آن
.نیز غیر قابل انکار است

متخصص روابط عمومی و تبلیغات با نگرش عالمانه و با توجه به عناصر گوناگون فرهنگ
اجتماعی، قادر است افکار را در مرتبه اول نسبت به سازمان متبوع خود و در مرتبه دوم با
.رواج وفاق و همدلی اجتماعی، پالایش موثر نماید
وبلاگ قادر است فاصله ها را از میان برداشته، و نقش مهمی در برطرف نمودن نیازهای
مخاطبین ما ایفا نماید.کارکنان سازمان ، شرکت و یا هر مجموعه دیگر می توانند در جر یان
.تحولات در روابط عمومی، اخبار مدیر یتی و اهداف پیش رو قرار بگیرند


راه اندازی وبلاگ با استفاده از سرو یس های عمومی ورایگان، امری بسیار ساده و آسان
است. هر فرد علاقمند به راه اندازی وبلاگ قادر است با استفاد از امکاناتی که برای این امر
تدارک دیده شده، یک بلاگ حرفه ای را با شرایط دلخواه و ایده آل در کمتر از پنج دقیقه
راه اندازی کند.البته این کار را بسیاری از افراد و شرکتها، بر روی دامنه اینترنت اختصاصی
خود نیز انجام داده اند. که با نگاهی به آنها به اهمیت وبلاگ و شکل و شمایل پذیرفتنی آن
.واقف می شویم

با شرح فوق و در این برهه از زمان جای تاسف بسیار است که می شنو یم بعضی از مدیران
روابط عمومی اینترنت را وارد مقولات ارتباطی خود نکرده و یا آنرا به طور کامل جدی
،نگرفته اند. عدم برقراری ارتباط با صندوق پست الکترونیک، و بی اهمیت دانستن آن
.فاصله ما را در عرصه پیشرفت با همتایان خود نشان می دهد

بسیاری از اساتید ارتباطات و اهل فن این رشته و تعداد ز یادی ا ز دانشجو یان رشته های
روابط عمومی و روزنامه نگاری، مدتهاست به اهمیت وبلاگ پی برده و دارای وبلاگ
شخصی هستند.روزنامه نگاران ، مطالب ، نوشته ها و مقالات خود را بسیار راحت تر در
.وبلاگ های شخصی منتشر می کنند


در آخر و برای جلوگیری از طول کلام، باید اذعان داشت که استفاده حرفه ای از وبلاگ
در روابط عمومی به عنوان ابزار کارآمد و شایسته در امر اطلاع رسانی قابل تعمق
بوده و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.وبلاگ قادر است بسیاری از فاصله های کاذب
و واقعی ایجاد شده را محو و کمرنگ نموده و در دستیابی سازمان به اهداف خود، مدد رسان
.روابط عمومی ها باشد

وبلاگ با حضور پر جوش خود می تواند موانع احتمالی را در برقراری ارتباطات درون سازمانی
از بین ببرد.مواردی چون دور بودن فاصله، اختلاف سلایق، مشکلات و اخبار درون سازمانی
مثل تعو یق حقوق، کاهش تولید، انتشار اخبار و شایعات نادرست، و مسایل قابل ذکر
بسیاری، با دامن زدن به فرهنگ وبلاگ نویسی، بصورت هدایت شده و نظام یافته و در لوای
اطلاع رسانی شفاف، قابلیت ترمیم پیدا می کند. که البته اخبار پیشرفت ها و موفقیت های
یک مجموعه اعم از خصوصی یا دولتی، تجاری با غیره، نیز امکان بسط و نشر را بسیار
.بهتر از گذشته خواهند یافت

نحوه ایجاد وبلاگ اختصاصی روابط عمومی، و چگونگی تعامل با مخاطبان در این حوزه جدید
.ارتباطی ، خود جای سخن بسیار دارد، که به آن خواهیم پرداخت

   Friday, October 21, 2005 محسن صانعی یارندی

در انتظار ارتباط با شما Designed by Mohsen Sanei Yarandi. Observer 2004 - 2007.© Copyright. All right reserved.